Nyheter

Følg Sopra Steria

Sopra Steria NEXT: Ny innovasjonshub skal digitalisere norske virksomheter

Nyhet   •   jan 23, 2018 09:30 CET

TVERRFAGLIG: Marianne Selle, Chief Digital Transformation Officer i Sopra Steria Skandinavia har ansvaret for innovasjonshuben «NEXT».

Sopra Steria lanserer sin nye digitale innovasjonshub i Norge. Målet er å skape et europeisk kompetansesenter for en eksperimentell tilnærming til digitalisering – og få norske ledere til å våge å prøve og feile.

– Formålet er å hjelpe kunder i med å komme i gang med digitaliseringsprosjekter raskt og brukervennlig. Innovasjonshuben har kompetansen, metodene og strukturen som er nødvendig i oppstarten av innovative digitaliseringsprosjekter, sier Marianne Selle, Chief Digital Transformation Officer i Sopra Steria Skandinavia

Hun har ansvaret for innovasjonshuben «NEXT». Initiativet følges med stor interesse fra konsulentselskapets kontorer i Paris, London, Berlin og andre europeiske storbyer. Idéen er å samle kompetansen, metodene og strukturen som er nødvendig for å eksperimentere med digitalisering på ett sted.

– Nordmenn må bli flinkere på eksperimentering. Prøving og feiling er nødvendig for å lære, slik at vi etter hvert blir i stand til å utvikle produkter, tjenester og konsepter som leverer reell nytte og verdiskaping til eiere, brukere og samfunnet, sier Selle.

Les også: Manglende kompetanse stopper teknologiutviklingen i norske virksomheter

Tverrfaglig nettverk

Selle og kolleger har sammen med utvalgte kunder eksperimentert og etablert et nettverk med interne og eksterne aktører for å bygge opp innovasjonskompetanse. Nettverket er satt sammen på tvers av fagdisipliner og avdelinger, og kan raskt gå inn i virksomheter for å drive fram eksperimentelle digitaliseringsprosjekter basert på «design thinking», smidige metoder og raske leveranser.

 

TVERRFAGLIG: Marianne Selle, Chief Digital Transformation Officer i Sopra Steria Skandinavia har ansvaret for innovasjonshuben «NEXT».

– Det holder ikke å sitte i et styrerom og vedta at det skal utvikles en ny app. Det er heller ikke tilstrekkelig å få en god idé og så bruke 18 måneder på å få den ut i markedet. Vi må ha en prøve-og-lære-tilnærming med korte frister, små leveranseenheter og konstant prototyping, brukertesting, måling og læring, sier Selle.

Sopra Steria har en stor ressursbank med mer enn 1300 medarbeidere i Norge. Det gir stor fleksibilitet til å møte kundene der de er.

– For å holde tempoet oppe, er det avgjørende å jobbe tverrfaglig med fleksible team. Vi setter sammen konsulenter fra ulike fagområder slik at alle aspekter som berøres av et digitaliseringsprosjekt er med; organisasjon, forretning, brukeropplevelse og teknologi. Selvfølgelig jobber vi også hele tiden tett med våre oppdragsgivere, sier Selle.

Les også: Krigsskolen innoverer med hologramteknologi

– Endring handler ikke bare om teknologi

En håndfull kunder innen bank-, finans- og transportnæringen er allerede i gang med prosjekter i NEXT. Selle forteller at måten innovasjonshuben er organisert på gjør det mulig å levere helhetlige og presise digitaliserings- og transformasjonsprosjekter.

– Vi må ta et skritt tilbake og spørre hva målsetningen egentlig er. Endring handler ikke bare om teknologi. Hvilke problemer skal løses? Hvilke behov skal tilfredsstilles? Hvor ligger verdien? Ved å tilnærme oss dette tverrfaglig, har vi bedre forutsetninger for å stille de rette spørsmålene, trekke inn relevant kompetanse og innsikt og dermed finne de rette svarene, avslutter hun.

 

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy

Toppen av siden

Footer